Jaki podręcznik do historii wybrać?

Wśród materiałów dydaktycznych przeznaczonych do nauki historii jest obecnie bardzo szeroki wybór. Jednym z aktualnie polecanych i dostępnych podręczników szkolnych jest “Historia. Podręcznik. Liceum i technikum. Klasa 3. Zakres podstawowy. Szkoły ponadpodstawowe” autorstwa Jarosława Czubatego i Piotra Szlanta. Zakres materiału wyżej wymienionego podręcznika obejmuje dzieje Polski oraz Europy od roku 1815 do czasów międzywojennych, jest to więc okres bogaty w ważne wydarzenia niezbędne do zapamiętania między innymi pod kątem przyszłej matury.

Skuteczna nauka historii dla każdego

Historia, szczególnie w podstawie programowej dla uczniów liceów i techników, stawia przed nimi duże wymagania. Materiał konieczny do przyswojenia jest bardzo obszerny ze względu na sporą ilość wydarzeń i dat do zapamiętania. Jest on ciężki do przyswojenia, a dla części uczniów – zniechęcający. Nauka takiej ilości teorii z pewnością nie jest łatwym zadaniem i wymaga odpowiednich pomocy dydaktycznych oraz samozaparcia. Zakres materiałowy podręcznika i jego przystępna forma bardzo dobrze sprawdzają się przy zapamiętywaniu potrzebnych zagadnień.

Jak uczyć się historii jeszcze sprawniej?

Aby nauka dużej ilości materiału teoretycznego była skuteczna, i by zagadnienia zostały zapamiętane na dłużej, warto przygotowywać sobie mapy myśli i proste kolorowe schematy w formie notatek. Na podstawie materiału podręcznikowego można tworzyć sobie tego typu streszczenia materiału, dzięki czemu wiedza będzie lepiej utrwalana. Tego typu notatki posłużą także jako sposób na przypominanie sobie najistotniejszych kwestii przed sprawdzianem. Według przeprowadzonych badań, dobrze przygotowane notatki w znacznym stopniu zwiększają szansę na wartościową naukę – szczególnie przedmiotów, które wymagają zapamiętywania bardzo obszernych zagadnień. Istotne jest także powtarzanie wcześniejszych tematów naprzemiennie, żeby nie utracić z pamięci przyswojonych informacji.